Alle vragen

 

Over bronwater en mineralen

 

Over gezondheid

 

Over diëten

Wat zijn mineralen?
Mineralen zijn essentiële stoffen voor een goede gezondheid en normale groei en ontwikkeling van je lichaam. Zo zorgt magnesium bijvoorbeeld voor een betere spijsvertering en hebben we dankzij voldoende calcium een stevig gebit. Kalium stabiliseert dan weer onze bloeddruk. Ons lichaam maakt deze fundamentele stoffen niet zelf aan, dus we moeten ze via onze voeding innemen.
Wat is natuurlijk mineraalwater?
In de eerste plaats bevat natuurlijk mineraalwater mineralen die essentieel zijn voor onze gezondheid, zoals magnesium en calcium. Een chemische behandeling van het water is dus niet nodig. Een tweede criterium voor natuurlijk mineraalwater is dat het afkomstig is van een ondergrondse waterbron. Hierdoor bezit natuurlijk mineraalwater een unieke en vaste samenstelling.
Wat is het verschil tussen kraantjeswater, bronwater en mineraalwater?
Kraantjeswater is afkomstig van oppervlaktewater of ondergronds water. Om het water drinkbaar te maken wordt het vaak chemisch gereinigd.

Bronwater is grondwater, drinkbaar aan de bron en moet voldoen aan dezelfde normen als kraantjeswater, maar heeft een variabele minerale samenstelling.

Natuurlijk mineraalwater, zoals Tönissteiner, bevat mineralen en is afkomstig van een ondergrondse bron, waardoor het water al van nature zuiver is.
Aan welke criteria moet mineraalwater voldoen?
  • Is het water 100% afkomstig van een ondergrondse bron?
  • Is deze bron beschermd tegen elk risico op vervuiling?
  • Heeft het water een originele zuiverheid die van de natuur zelf komt?
  • Heeft het water geen chemische behandeling nodig om drinkbaar te zijn?
  • Bevat het water een vaste en unieke minerale samenstelling?

Kan je op bovenstaande vragen volmondig “ja” antwoorden? Dan mag je spreken van natuurlijk mineraalwater.
Waarom is magnesium goed voor mijn lichaam?
Magnesium bevordert je spijsvertering en is belangrijk voor gezonde hart– en bloedvaten. Bovendien is magnesium cruciaal voor alle lichaamscellen en voor het zenuwstelsel. Daarnaast heb je dankzij magnesium minder spierpijn na het sporten. Veel water drinken is dus de boodschap. Ook als je niet sport.
Hoe merk ik of ik een tekort aan magnesium heb?
Gespannen spieren? Heb je wel eens last van migraine? Of klaagt je lief wel eens dat je zo koude voeten hebt? Dan heb je misschien een tekort aan magnesium. Omdat magnesium aan de basis staat van verschillende biochemische processen in je lichaam kan een tekort aan het mineraal dus leiden tot vele uiteenlopende ongemakken. Vrouwen kunnen bij een gebrek aan magnesium ook last hebben van menstruatiepijn of PMS.

Bij een groot en langdurig tekort aan magnesium kan er zelfs sprake zijn van hartkloppingen, spasmen, spijsverteringsproblemen, chronische vermoeidheid, angst, postnatale depressie, overgevoeligheid, astmatische klachten en allergieën, depressiviteit, slapeloosheid en versnelde botontkalking bij vrouwen na de overgang. Zo ver wil je het natuurlijk niet laten komen. Voldoende water drinken is hier weer de boodschap.
Wat zijn de voordelen van calcium?
Een sterk beendergestel en een stevig gebit? Dat heb je te danken aan calcium. Net zoals magnesium geniet je dankzij calcium van een normale spijsvertering.
Wat gebeurt er als ik te weinig calcium opneem?
Als je last hebt van een calciumtekort, dan zal je geen directe symptomen waarnemen. Je lichaam zal er namelijk alles aan doen om je bloedspiegel in balans te houden door extra calcium uit je botten te halen. Dit kan leiden tot botontkalking. Is er dan nog sprake van een tekort aan calcium? Dan kun je wel last ondervinden van bijvoorbeeld verwardheid of vergeetachtigheid. Ook kun je waanbeelden krijgen, spierkrampen, en zelfs hartritmestoornissen. Hadden we al gezegd dat het belangrijk is om veel water te drinken?
Heeft mijn lichaam nood aan kalium?
Heel simpel: ja. Kalium is immers van levensbelang voor je zenuwstelstel omdat het je bloeddruk stabiliseert. Daarnaast helpt dit mineraal via je nieren voor de afvoer van de afvalstoffen die je opneemt.
Wat zijn de symptomen als mijn lichaam niet zorgt voor een juiste hoeveelheid kalium?
Je nieren houden de hoeveelheid kalium in je lichaam constant. Genereren die een onevenwicht tussen de opname en de uitscheiding van kalium? Dan ontstaat er een kaliumtekort. Je kan dan last hebben van vermoeidheid, een verminderde eetlust, zwakke spieren, tintelingen of buikkrampen. Maar geen paniek. Dat los je vaak zo weer op door voldoende water te drinken.
Waarom is mineraalwater duurder dan kraantjeswater?
Een objectieve prijsvergelijking tussen mineraalwater en kraantjeswater is onmogelijk omdat het twee totaal verschillende producten zijn. Een beetje zoals appels met peren vergelijken.
Is Tönissteiner goed voor zwangere vrouwen?
Natuurlijk. Het natuurlijke mineraalwater van Tönissteiner is zelfs aangeraden voor zwangere vrouwen, dankzij de hoeveelheid magnesium. Bovendien is het belangrijk dat een zwangere vrouw goed gehydrateerd blijft.
Is Tönissteiner goed voor oudere mensen?
Jazeker. Tönissteiner is zeer goed voor senioren omdat het veel magnesium bevat. Dat mineraal zorgt voor een betere spijsvertering en voorkomt ook constipatie. Eén liter Tönissteiner per dag kan de transit al faciliteren. Door de hoeveelheid calcium worden hun botten bovendien versterkt, wat de kans op breuken vermindert.
Hoeveel water zou ik per dag moeten drinken?
In normale omstandigheden neem je als volwassene dagelijks ongeveer 0,7 tot 1,5 liter water op uit vast voedsel. Dat is echter te weinig om gehydrateerd te blijven. Daarom raden we aan dat je minimaal 1,5 liter drank per dag extra drinkt, liefst water. Wat afwisseling nodig? Laat je inspireren door ons ruim assortiment van water en limonades.
Geen suiker in Tönissteiner. Dat kan toch niet?
Toch wel. Onze Tönissteinerlimonades bevatten geen enkele toegevoegde suikers. Ze bevatten enkel fructose, de natuurlijke zoetstof uit de fruitsoorten.
Waarom is Tönissteiner goed voor de gezondheid?
Ons rijk aanbod aan mineraalwaters en suikervrije frisdranken bevatten veel mineralen zoals magnesium en calcium, goed voor je botten en spieren. Dankzij het fruit in de limonades is Tönissteiner ook een bron van vitamine C.
Ik heb diabetes. Mag ik dan Tönissteiner drinken?
Uiteraard. De bruisende vruchtenlimonades zijn erg geschikt voor diabetes-patiënten. Het caloriegehalte varieert van 1 kcal tot 5 kcal per 100 ml.
Is Tönissteiner goed voor mensen met een voedselallergie?
Inderdaad. Tönissteiner bevat geen toegevoegde kleurstoffen of bewaarmiddelen. Hierdoor kunnen ook mensen met een voedselallergie hartelijk genieten van onze limonades.
Hoeveel suiker bevat Tönissteiner?
Simpel: geen. De Tönissteinerlimonades bevatten geen enkele toegevoegde suikers. Ze bevatten enkel fructose, afkomstig van het fruit. De bruisende vruchtenlimonades bevatten 0.5 tot 1g fructose per 100 ml.
Ik volg een dieet, maar ik zou graag Tönissteiner blijven drinken. Mag dat?
Onze vruchtenlimonades zijn caloriearm waardoor ze haast in elk dieet passen. Daarom zullen veel diëtisten zelfs de limonades van Tönissteiner aanbevelen.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Zo blijf je op de hoogte van de nieuwste producten van Tönissteiner.